Beeldbellen en autismecoaching
Bellen met Beeld: het is iets waar we in de Coronatijd niet meer omheen kunnen.
Laat ik de voordelen opnoemen
● Ik hoef minder met de auto te reizen. Dat scheelt mij reistijd en het is beter voor het milieu.
● Ik zie naast het gezicht van de client, ook mijn eigen gezicht. Ik kan beter opletten hoe ik non-verbaal reageer op de cliënten.
● En nu komt een heel groot voordeel voor cliënten met emotieregulatie: kunnen emoties zoals boosheid voortkomend uit frustraties even laten gaan terwijl een ieder van ons aan de andere kant van het beeldscherm zit.
Op dit laatste punt wil ik wat dieper ingaan.
Live gesprekken vs beeldbellen
Eén van mij cliënten voelt zich regelmatig machteloos en gefrustreerd over zijn leven en over zichzelf. Dit is merkbaar in de gesprekken die wij twee keer per week voeren.
Voor de Corona tijd hadden we een duidelijke afspraak voor als bij hem de frustraties en spanningen opliepen: Ik kan STOP zeggen en hij ook. Zodra een van ons dat doet, volgt er een time out. Hij gaat dan meestal buiten even roken.
Hoe gaat dat nu met beeldbellen: naast dat eenieder van ons in zijn eigen veilige omgeving zit, is er niet zoveel veranderd. Hij neemt nog steeds een time out in de vorm van even buiten roken. En ik wacht tot hij weer in beeld komt. Onder tussen doe ik nuttige dingen, zoals alvast beginnen met het schrijven van een kort verslagje.
Emotieregulatie door zelfcontrole
We zijn inmiddels zover dat we een boek doornemen dat gaat over emotieregulatie. Het boek heet “zelfcontrole” van Jeroen Bartels. Ik kreeg dit boek geadviseerd via de boekentips bij iQ Coaches. We hebben het boek bijna uit en gaande weg zijn er goede handvatten voorbij gekomen voor het voeren van een rustiger gesprek.Er staan opdrachten in het boek zoals het “Werkblad Zelfcontroleformulier”. Als de client en ik een enerverend gesprek hebben gehad dan heeft hij genoeg om over te schrijven in het zelfcontrole formulier. Die mailt hij mij voorafgaand aan onze volgende beeldbelafspraak.
Het blijkt een erg fijn boek om mee te werken waar ik als coach ook weer veel van leer en nieuwe inspiratie uit haal. Er komen mooie begrippen in voor zoals: Interne en externe triggers. Het boek biedt handvatten voor de-escalerende communicatie. Ik kan het iedereen aanraden hiermee te gaan werken als een client een opvliegend temperament heeft.
Dit blog is geschreven door Marise Schokking toen zij iQ Coach was.
Meest recente blogs
Zie andere relevante blogartikelen