Skip to main content
Dit verhaal is geschreven door Sara Helmink,gz-psycholoog en docent bij de PILLAR-opleiding van iQ Coaches

Online levenscoaching

Online levenscoaching

De wereld digitaliseert, dus ook de hulpverlening. Het begint steeds normaler te worden online af te spreken met een psycholoog of levenscoach. Ik voer mijn therapiegesprekken inmiddels voor 90% online en ben zeer te spreken over online hulp. 

Wat zijn de voordelen voor de cliënt?

  • Er is geen reistijd en geen reisgedoe. Zeker voor mensen die prikkelgevoelig zijn en de prikkels onderweg onprettig vinden, is het fijn het reizen achterwege te kunnen laten. Ze kunnen in hun vertrouwde omgeving zijn. Zo worden ze minder afgeleid of moe en kunnen ze zich beter richten op het gesprek.
  • Online hulp is efficiënt en kan zorgen voor diepgang. De afstand (door middel van het scherm) kan veilig voelen voor een cliënt. Hierdoor kan de cliënt soms gemakkelijker tot de kern van zijn verhaal komen.
  • Online werken bevordert de regie en de zelfstandigheid. Iemand kan bijvoorbeeld zelf zijn eigen dossiertje gemakkelijk bijhouden. Zo kan de cliënt zelf relevante bestanden bij elkaar opbergen en nog eens nalezen.
  • Als je zelf aan deze manier van werken gewend bent geraakt, is het minder stresserend voor de hulpverlener (althans dat is mijn ervaring). Je bent dan zelf ook minder aan het haasten en reizen. Dat geeft een positief effect op de kwaliteit van het gesprek en hierbij is de cliënt gebaat.

Waar moet je rekening mee houden?

  • Het is belangrijk duidelijke afspraken te maken over wat de cliënt kan verwachten. Dat is in face-to-face contacten al zo, maar nog belangrijker bij online hulp. Zo heb ik bijvoorbeeld op mijn website staan dat ik in principe zo snel mogelijk op mail zal reageren, maar in ieder geval iedere donderdag. Het is prettig voor cliënten als ze weten waar ze aan toe zijn.
  • Enkele cliënten willen liever traditionelere face-to-face contacten. Als dat zo is, dan pas je uiteraard de methode aan. Vul het niet te snel voor een cliënt in. Hulpverleners hebben doorgaans meer weerstand tegen online hulp dan cliënten.
  • Verder is het belangrijk je altijd bewust te zijn van vertrouwelijkheid van gegevens. Je wilt niet dat vertrouwelijke gegevens, zoals mails of gesprekken, openbaar worden. Er bestaan ook aparte hulpverleningsprogramma’s zoals Karify of Minddistrict, waarbij vertrouwelijkheid gegarandeerd wordt.
  • En last but not least: een goede, stabiele, snelle internetverbinding. Dit is essentieel voor het laten slagen van een gesprek. Als er toch nog haperingen voorkomen, dan grijp ik terug op de ouderwetse telefoon.

Samenvattend zou ik willen zeggen: presentie en online hulp gaan heel goed samen!

www.psycholooghelmink.nl

Voor het functioneren en verbeteren van onze website gebruiken wij gebruiken cookies.

Cookie instellingen

Om onze website te analyseren en verbeteren gebruiken we cookies.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zijn nodig voor het functioneren van de website.
Analytische Cookies Ingeschakeld
Met analytische cookies kunnen wij (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website om die voor jou te optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
Wij gebruiken marketing cookies voor het bijhouden van hoe onze bezoekers de website gebruiken.