1 aanmelden nieuwe client

iQ Coaches

  • levenscoaching
  • pillar
  • voorlichting

Henk-Jan Raaijmakers

Autisme Ambassadeur bij de Autisme Ambassade, werknemer bij Achmea, en Ervaringsdeskundige.

Welkom Henk- Jan. Hoe lang geleden heb je zelf de diagnose autisme gekregen?

In 2010. Ik ben nu vijftig dus toen was ik vijfenveertig.

Hoe voelde het voor jou toen je hoorde dat je autisme had?

Het was voor mij niet zoals heel veel mensen zeggen "een ontbrekend puzzelstukje", maar meer dat ik wist hoe ik al mijn puzzelstukjes op hun plek moest leggen. Ik had namelijk alle puzzelstukjes wel gevonden en ik had niet zoveel problemen in mijn leven. Op het moment dat mijn, al jaren durende vermoeden, bevestigd werd door de diagnose wist ik hoe ik de puzzel moest maken.

Heeft het lang geduurd voordat je jouw autisme kon accepteren?

Nee, gelukkig was ik al met acceptatie begonnen, omdat ik al een vermoeden had. Op het moment dat ik het zeker wist was die acceptatie eigenlijk al in gang gezet. Dus ik heb daar niet echt heel erg lang over gedaan.

Lees meer

Gijs Horvers

Gijs, jij bent ervaringswerker op het gebied van autisme. Vertel eens, wat doe je precies?

Gijs: " Ja dat klopt. Ik begeleid mensen met autisme. Ik geef lezingen over autisme. Ik geef trainingen en ik denk mee bij projecten over autisme. Daarnaast ben ik schrijver van het boek Plan B."

Waarom ben je eigenlijk ervaringswerker geworden?

Gijs:"Ik kreeg mijn diagnose autisme op mijn 30e. Deze diagnose gaf mij veel duidelijkheid. Na mijn diagnose ging ik veel lezen over autisme. Ik las heel veel onzin over autisme. Zoals dat mensen met autisme geen contact willen. Daar wilde ik iets aan gaan doen. Toen ben ik een zorgopleiding gaan doen en lezingen gaan geven. Met als doel zowel mensen met- als zonder autisme te helpen zodat de diversiteit van autisme gezien wordt en mensen minder ' bang' zijn voor autisme."

Lees meer

Suzanne Boomsma

Voormalig Adviseur Onderwijs bij werkgroep Vanuit Autisme Bekeken en heeft een zoon met autisme.

Mevrouw Boomsma, u bent Adviseur Onderwijs geweest bij de werkgroep Vanuit Autisme Bekeken.
Wat houdt deze werkgroep in en wat was uw rol precies binnen deze werkgroep?

De werkgroep VAB kijkt vanuit het perspectief van mensen met autisme naar zorg en (levensloop)ondersteuning, werk, sport en school. In het programma werken mensen met en zonder autisme nauw met elkaar samen. VAB kijkt vooral naar bestaande (succesvolle) initiatieven en door die met elkaar te verbinden via een website (handreikingen) en via autisme vriendelijke gemeenten kunnen betekenisvolle verbeteringen worden gerealiseerd die een voorbeeld zijn voor de hele maatschappij. Ik deed mee aan het project onderwijs als expert én als ervaringsdeskundige ouder van een kind met autisme die op dat moment ook nog thuis zat vanwege het ontbreken van passend onderwijs. Ik heb vooral het kind- en ouderperspectief in het onderwijs benadrukt, o.a. door een participatief onderzoek naar de schoolbeleving van kinderen en jongeren met autisme samen met een onderzoeksbureau Stichting Alexander in Amsterdam. Daar kwam uit dat wat kinderen met autisme op school van belang vinden (veilig, voorspelbaar, prikkelarm) voor alle kinderen geldt, alleen zij blijken sensitiever daarvoor. Ook heb ik meegewerkt aan de maatschappelijke businesscase om te benadrukken dat als kinderen zonder passend onderwijs thuis komen te zitten, dat veel schadelijke gevolgen heeft voor het kind én voor het gehele gezin, ook financieel.

Lees meer

Marjon Kuipers

marjon kuipers

Moeder van een zoon met autisme. Trainer en oprichter van de Autismeacademie van Auticomm.

Dag Marjon. Fijn dat je er bent.
Wat doet Auticomm?

Wij geven sinds 2008 trainingen op het gebied van autisme & communicatie. Al onze trainingen hebben op basis van gelijkwaardigheid een trainer met en een trainer zonder autisme. Ook onze groepen bestaan uit mensen met en zonder autisme. Wij vinden het belangrijk dat we van en met elkaar kunnen leren. Autisme is immers niet te vangen in een aantal theoretische regels. Ik kan me niet voorstellen dat je kunt leren over autisme van iemand zonder autisme met alleen maar cursisten zonder autisme. Daarvoor is autisme te dynamisch, te divers. Wij vinden dat het nodig is met elkaar in gesprek te gaan en nieuwsgierig te zijn naar elkaar. Daarbij ligt communicatie, zowel verbaal als non-verbaal aan de basis van alle contact en verbinding. Onze methodiek hebben we samengevat in ons boek Plan B. Hierbij geven we aan dat ook wij niet weten wat autisme precies is. Jaarlijks komen er duizenden onderzoeken en iedere keer is er weer iets dat autisme verklaart. In die zin weet ik dus ook niet wat het precies is. In mijn visie is het in ieder geval geen stoornis. En wat het wel is? Ik weet het echt niet. Maar we weten wel hoe communicatie in relatie tot autisme werkt.

Lees meer

Kim de Vries

Trajectbegeleider, Jobcoach en organisator vakanties en vrijetijdsactiviteiten bij Voorzet

Dag Kim, Welkom.
Vertel eens, wat is jouw rol precies binnen Voorzet?

Ik werk voor Voorzet Arbeid. Als Trajectbegeleider en Jobcoach begeleid ik mensen op het werk en naar het werk toe. Binnen Voorzet hebben we verschillende onderdelen, waaronder vakantie en vrije tijd. Als vrijwilliger ben ik commissielid en organiseer ik de vakanties en de vrijetijdsactiviteiten in Noord-Holland- Noord.

De zomervakantie komt er weer aan en is ook het thema voor deze nieuwsbrief dus daar wil ik het graag met je over hebben. Wat denk jij, is de vakantietijd voor een kind met autisme juist een ontspannen of een stressvolle periode en waarom?

Ik denk dat de vakantie voor een kind met autisme zeker een stressvolle periode is omdat alles anders gaat dan in een periode wanneer er geen vakantie is. Dat begint al bij de manier van communiceren van de ouders. Op een schooldag wordt er gezegd, ' Schiet even op. Je hebt nog vijf minuten. Even snel aankleden.' Terwijl op een vrije dag in de vakantie wordt er gezegd, ' Ben je nu al aangekleed? Dat was niet nodig. Doe maar rustig aan'. De hele basis is anders, alles is anders. En ik denk dat dit voor stress zorgt, voor een kind met autisme.

Lees meer

Hoe dan wel? zorginnovatie in de praktijk, de winst van de levensbrede begeleiding

Het nieuwe boek van Herman de Neef is uit!

Klik hier voor de preview van het boek

Klik hier om het boek via onze webshop te bestellen

hoe dan wel1

Persbericht "Hoe dan wel?"

 

hoe dan wel1

Vrijdag 24 november jl. ontving Swanet Woldhuis, directeur NVA,tijdens het drukbezochte jaarcongres van de NVA in het Beatrixtheater in Utrecht, het eerste exemplaar van het boek van Herman de Neef getiteld ‘’Hoe dan wel?’’.

Klik hier voor de printversie van het persbericht

Autisme en zingeving

herman witte blouse podium
Herman de Neef
vertelt hier over
Autisme en Zingeving

Boek bestellen

step0001390x113
Bestel hier het boek!
Je kunt je hier ook
inschrijven
voor onze workshop

Op weg naar rust bestellen

Op weg naar rust bestellen

Andere boeken

Andere boeken

Reacties en recensies

Reacties en recensies